Allt om Bredbandsbolaget och sammanslagningen med Telenor
Uppdaterad
Eftersom Bredbandsbolaget var en väldigt stor och välkänd internetleverantör får vi på Bredbandsval.se fortfarande många frågor om vad som hänt med Bredbandsbolaget och om man fortfarande kan beställa bredband från Bredbandsbolaget.
I denna bloggartikel reder vi ut bakgrunden till sammanslagningen och hur du som tidigare kund hos Bredbandsbolaget påverkas av sammanslagningen med Telenor.
Tips! Om du tidigare varit kund hos Bredbandsbolaget och är nyfiken på vilka internetuppkopplingar och bredbandstjänster som du kan beställa kan du se vilka bredband du kan beställa och jämföra och beställa bredband på din adress.
Jämför och beställ bredband på din adress!
Bakgrunden till sammanslagningen
Bakgrunden till sammanslagningen mellan varumärkena Bredbandsbolaget och Telenor var att man tydligt vill visa sina kunder att man är en helhetsleverantör inom både fast och mobil kommunikation.
Så påverkas du som tidigare kund hos Bredbandsbolaget
Om du tidigare varit kund hos Bredbandsbolaget så är du i gott sällskap! Fram tills i maj 2018 levererade Bredbandsbolaget bredband, digital-tv, telefoni till mer än 475 000 svenska hushåll. Samtidigt var Telenor starkt förknippat med fasta och mobila telefonitjänster.
Vad många inte känner till är att Bredbandsbolaget och Telenor i praktiken varit ett och samma företag under flera år. Sedan 2006 år delade man dessutom “snurran”– logotypen som ska symbolisera rörelse och förändring. Och förändring har det blivit!
Den största förändringen för dig som tidigare var kund hos Bredbandsbolaget inträffade då varumärket Bredbandsbolaget lades ned och alla fasta bredbandstjänster och mobiltjänster samlades under ett enda varumärke – Telenor. Även de som varit kunder hos Glocalnet omfattades av sammanslagningen och har fått Telenor som "ny leverantör".
Vad innebar förändringen för Bredbandsbolagets kunder?
Att Bredbandsboalget slogs samman med Telenor innebar faktiskt inte särskilt mycket för kunderna:
- Kundernas tjänster fungerade precis som vanligt.
- Kunderna fick behåller sin mejladress.
- Fakturorna skickades som vanlig förutom att Telenor stod som avsändare istället.
- Kunderna betalade till samma bank-/postgironummer som vanligt och redan uppsatta autogiron fungerar som vanligt.
- Det som tidigare fanns under Mina Sidor hos Bredbandsbolaget hittade kunderna istället på kundportalen "Mitt Telenor" .