Så gick det till när vi bestämde hur bredbandsval.se skulle låta tillsammans med Streamline Studio
Uppdaterad
Vi satte oss ned med vännerna på Streamline Studio i Västerås för att få höra mer om deras arbete och hur det faktiskt går till när man skapar musik för ett varumärke.
Hur brukar arbetet generellt sätt se ut med att ta fram en ljudprofil?
Vårt tillvägagångssätt brukar se likadant ut. Vi håller en brief, vi presenterar vår idé, vi producerar och levererar. Men det spelar oftast mindre roll, då uppdragen i sig bjuder på en rad olika unika utmaningar. Ofta har man vänt in och ut på sig själv innan den audiella profilen är färdigställt. Det är utmanande. Det är fruktansvärt roligt!
Att tonsätta ett varumärke är mer komplext än vad man kan tro. För oss handlar det om att ta fram en produkt som känns 100% i linje med hur kunden vill bli uppfattad av sina kunder. Därav inleder vi alltid med ett briefmöte; dels för att vi vill lära känna våra kunder, men även för att bredda våra kunskaper om företaget/produkten/tjänsten och branschen som kunden verkar i. Här får vi tillgång till dom viktiga detaljer som behövs för målgruppen ska träffas på rätt sätt - av rätt ljud!
Vilket tempo ska vi förhålla oss till? Vilka ljud bör vi framhäva? Vilka ord biter sig fast hos målgruppen? Frågorna haglar oftast efter ett briefmöte. Tack vare mångårig kunskap - och hjälp från våra kompisar ute i landet bestående av allt från musikproducenter till sångare - landar vi vanligtvis i en låtidé inom ett par dagar. Nu gäller det bara att få kunden med på banan!
Så fort vi har fått tummen upp på vår idé, går vi in i produktionsstadiet. Produktionsteamet låser in sig i studion och kommer inte ut förrän den audiella profilen är färdigställd. Det är sällan bara en låt som ska skrivas, utan ett fullständigt audiellt paket som ska levereras i form av olika längder och stilar; allt för att kunden ska få maximal användning av profilen i alla sina mediakanaler. Vi är även otroligt noggranna med själva mixen/ljudbilden - att allt ska låta så bra som det möjligen kan göra.
När allt är färdigt, presenterar och levererar vi den audiella profilen till vår kund.
Berätta om hur processen såg ut med att landa hur bredbandsval.se skulle låta.
Vi förstod att det var viktigt för bredbandsval.se att profilera sig med ett ljud som skapar snabb igenkänning. Det ska fästa sig i hjärnan hos lyssnaren och vara enkel att sjunga med i. En riktig jäkla radiodänga, med andra ord. Vanligtvis uppnår man detta genom att ta fram ett ljud som irriterar och skaver litegrann. Det är trots allt den som skriker högst som hörs allra mest. Men - detta kändes inte som rätt väg att gå vad gäller bredbandsval.se som tjänst. Utmaningen blev alltså att skapa ett ljud som genererar snabb och stark igenkänning, utan att driva lyssnaren till vansinne.
Vi valde att inkorporera tre olika interna produktionsteam. Tre uppsättningar av duktiga kreatörer som fick arbeta på varsitt håll. Må bästa idé vinna! I ett tidigt stadie kände vi extra starkt för en av skisserna. Här fanns allt vi ville åt; minimal uppsättning av instrument, tydlig och catchig melodi tillsammans med en otroligt enkel text. Jackpot!
Efter att ha presenterat den audiella profilen för grabbarna på bredbandsval.se, var det enbart ett fåtal rader text som behövde poleras. Sen var allting färdigt. Behöver vi nämna hur otroligt nöjda vi var med slutresultatet?
Vad är framgångsreceptet när man tar fram en ljudprofil?
Det finns så många olika sätt att profilera sig med hjälp av ljud. Vissa letar efter en audiell profil som boostar varumärkeskännedomen med blixtens hastighet, medan andra letar efter något som kan sätta en speciell typ av känsla hos lyssnaren. Oavsett vad, är det onekligen den enkla idén som vinner över den avancerade. Det finns förstås begränsningar hos oss om hur mycket man orkar ”ta in” i form av ett ljud som spelas. Gör man det enkelt för människor att lyssna, når man ofta fram på bästa sätt.
Hur låter det då?
Och låttexten då, om man vill sjunga med i melodin?
Du letar efter bredband, men du känner dig helt slut (suck)
Det är en djungel men jag vet hur du ska hitta ut!
Bredbandsval punkt se, du ska gå in på Bredbandsval punkt se
För du ska få det bredband som är bäst, på din adress
Gå in på Bredbandsval punkt se, gå in och jämför, Bredbandsval punkt se