Så säger du upp ditt abonnemang: En komplett guide
Uppdaterad
Att säga upp ett abonnemang kan kännas krångligt, men med rätt information blir processen enkel. Eftersom leverantörerna såklart aldrig vill förlora en kund kan det ibland vara riktigt svårt att hitta rätt information. Här hittar du allt du behöver veta för att säga upp ditt abonnemang på ett smidigt och effektivt sätt.
Jämför och byt bredband smidigt!
Sök på din adress och jämför och byt bredband. Använd uppsägningshjälpen som guidar dig så det blir enkelt att säga upp tidigare abonnemang!
Hur säger man upp ett abonnemang?
Att säga upp ett abonnemang är enkelt och kan göras via telefon, brev eller e-post till din leverantör. För att undvika missförstånd rekommenderas dock alltid en skriftlig uppsägning. Med dessa steg blir det enkelt att avsluta abonnemanget smidigt och undvika onödiga kostnader.
-
Kontrollera bindningstid
Innan man inleder uppsägningsprocessen behöver man kontrollera om man har bindningstid kvar. Om bindningstiden fortfarande gäller, kan man behöva vänta med att säga upp abonnemanget. Alternativet är att betala en så kallad slutfaktura för de återstående månaderna. -
Kontakta din leverantör
Det finns egentligen inga formkrav för hur en uppsägning ska gå till, men vi rekommenderar alltid att man gör uppsägningen skriftligt (via e-post). Många bredbandsleverantörer hänvisar frågor om uppsägning till telefon. Detta då de vill kunna erbjuda kunden en kampanj som kanske kan få dig som kund att ändra dig. Ofta kan man utföra uppsägningen som inloggad med BankID på operatörens "mina sidor". Be operatören att skicka en bekräftelse på uppsägningen, där datumet bekräftas, till din e-post eller via brev. Spara alltid en kopia av din uppsägning och bekräftelsen som underlag. -
Ange önskat datum för avslut
Var tydlig med vilket datum abonnemanget ska avslutas. Detta är viktigt för att undvika missförstånd, särskilt om man har en uppsägningstid som påverkar avslutsdatumet. -
Vänta på att uppsägningstiden löper ut
För abonnemang som tecknats efter den 1 maj 2014 är uppsägningstiden max en månad. Det innebär att tjänsten avslutas när denna tid har gått ut, och du betalar under uppsägningstiden. -
Begär bekräftelse på uppsägningen
När uppsägningstiden är över, ska ditt abonnemang vara avslutat. Kontrollera att du fått en bekräftelse på uppsägningen från operatören, så du vet att uppsägningen är genomförd.
Jämför och byt bredband enkelt!
Sök på din adress och jämför och byt bredband. Använd uppsägningshjälpen som guidar dig så det blir enkelt att säga upp tidigare abonnemang!
Säga upp abonnemang med bindningstid
Om man har bindningstid kvar på sitt avtal kan det vara bra att känna till att det går att avsluta ett abonnemang även om bindningstiden inte löpt ut. Det som oftast händer är att operatören skickar en slutfaktura för resterande tid. Det innebär i praktiken att man betalar hela bindningstiden i en klumpsumma istället för månadsvis.
Vad händer om man ska flytta?
Om du ska flytta men inte kan flytta med abonnemanget till nästa adress måste man tyvärr oftast också betala för hela bindningstiden. Det kan därför vara bra att undvika abonnemang med lång bindningstid om du planerar en flytt. Vissa operatörer kan dock erbjuda undantag, så det är alltid värt att fråga.
En annan möjlighet är att överlåta abonnemanget på den som flyttar in på adressen. Detta måste såklart godkännas av den som flyttar in.
Uppsägning vid dödsfall
Vid dödsfall är det de anhöriga som ansvarar för att avsluta eller flytta abonnemang. Abonnemanget tillhör dödsboet och delägarna i dödsboet bestämmer hur det ska hanteras. För att avsluta abonnemang åt en avliden behöver du den avlidnes namn, personnummer och ett dödsfallsintyg med släktutredning.
Bredband fungerar annorlunda än el
Till skillnad från när man tecknar el och använder exempelvis Elskling för att jämföra leverantörer och byta avtal så fungerar uppsägningen av ett abonnemang för bredband, TV och mobiltelefoni lite annorlunda.
När man byter elleverantör via exempelvis Elskling.se och tecknar ett nytt elavtal, kan den nya leverantören ofta ta över uppsägningen av det gamla avtalet. Då ser leverantören till att det gamla avtalet sägs upp i samband med att det nya avtalet börjar gälla, vilket skapar en smidig övergång utan avbrott.
Även om det inte finns en lag som uttryckligen kräver att man måste ha ett elavtal, så behöver de som bor i en bostad med elanslutning i praktiken alltid ha ett elavtal. Om man inte själv väljer ett elavtal, kommer man istället att automatiskt tilldelas ett så kallat anvisat elavtal av nätägaren i området. Om man inte aktivt tecknar ett elavtal löper anvisningsavtalet på tillsvidare utan uppsägningstid.
På så sätt har elbranschen skapat en standard för hur uppsägning och flytt av abonnemang kan skötas smidigt så länge kunden inte är bunden av bindningstid.
När det kommer till bredband, TV och mobiltelefoni måste konsumenten däremot själv avsluta tidigare abonnemang, vilket kan kännas lite krångligt. Det betyder att vi på Bredbandsval.se, eller den nya bredbandsleverantören för den delen, tyvärr inte får säga upp en kunds gamla abonnemang.
För att göra det så enkelt som möjligt att beställa och byta bredband så erbjuder vi på Bredbandsval.se något vi kallar ”Uppsägningshjälpen” på vår bekräftelsesida, efter det att man beställt bredband via oss.
ARN-ärenden kopplat till uppsägning
På Bredbandsval.se rekommenderar vi alltid att man gör en skriftlig uppsägning och att man ber om en bekräftelse på uppsägningen. En av anledningarna är att man då alltid kan bevisa att man sagt upp tjänsten ifall leverantören av någon anledning skulle missa att registrera uppsägningen.
Faktum är att det finns en rad ärenden hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som är kopplade till uppsägningar där konsumenten inte kunde bevisa att en uppsägning hade gjorts.
Här listar vi några exempel på ärenden som styrker att e-post är den bästa metoden och att man riskerar få betala för dubbla abonnemang om uppsägningen inte görs på rätt sätt.
- ARN 2010-0060: Muntlig uppsägning via telefon kunde inte bevisas
- ARN 2013-00490: Uppsägning kan meddelas via e-post
- ARN 2022-17372: Rätt att debitera konsument för två olika bredbandstjänster
Tips! Spara alltid en kopia av din skriftliga uppsägning.