Så jämför du TV-abonnemang
Uppdaterad
På Bredbandsval.se kan du även jämföra och beställa TV-abonnemang och TV-paket från Sveriges största leverantörer. Men innan du börjar finns det några saker att tänka på. Läs mer i vår guide om hur du jämför TV-abonnemang.
I och med att distributionen av TV har “flyttat online”, och majoriteten av svenskarna idag tar emot TV-signalen via fiber eller kabel-TV-uttaget, så finns det några saker att tänka på när du ska jämföra TV-abonnemang.
I denna guide svarar vi på de vanligaste frågorna som kan dyka upp innan, under och efter du jämför och beställer bredband och TV-paket.
Att jämföra TV-abonnemang
Historiskt sett har det varit svårt, för att inte säga omöjligt, att jämföra TV-abonnemang. I och med teknikskiftet i själva TV-distributionen, och det faktum att TV levereras via bredband (s.k. Bredbands TV), så blir jämförelsen lite enklare.
Det vanligaste är att leverantörerna sätter ihop sampaketerade (ibland även kallt bundlade) erbjudanden på bredband och TV i sk. Bredband och TV-paket. Därför har vi på Bredbandsval.se valt att jämföra bredband och TV-paket tillsammans.
För dig som vill ha hjälp att komma igång och jämföra TV-abonnemang har vi satt ihop en guide med en tillhörande “checklista” här nedan!
Vilket TV-abonnemang kan jag ha?
Eftersom TV via fiber (IPTV) och kabel-TV är de två vanligaste teknikerna för att ta emot TV så är det, precis som när du jämför bredband, adressen som är nyckeln. Alla TV-leverantörer kan nämligen inte leverera sina TV-abonnemang via alla tekniker, nät och därmed adresser.
Men det är bara början. Även om internethastigheten på bredbandet är viktigt för att kunna se innehållet med bra kvalitet, och utan att det buffrar, blir även dina intressen, alltså vilket innehåll du är intresserad av, viktigt när du jämför TV-abonnemang.
Leverantörerna har nämligen olika TV-abonnemang och olika TV-utbud, kanallistor och kompletterande play- och streamingtjänster att välja mellan.
Se vilka TV-abonnemang du kan få. Jämför bredband och TV-paket på din adress.
Vilket TV-abonnemang är bäst?
Beroende på om det räcker med ett mindre TV-paket eller om du exempelvis är sportintresserad, gärna vill se matlagningsprogram eller filmer från ett särskilt TV-bolag så är det viktigt att jämföra leverantörernas kanallistor, TV-utbud och inriktning.
TV-leverantörerna gör sitt bästa för att sätta ihop TV-paket med kanalutbud och innehåll som ska falla tittarna i smaken. Det betyder dock att det bara är du som kan svara på vilket TV-abonnemang som är bäst för dig.
Checklista när du vill jämföra TV-abonnemang
Oavsett om du ska flytta, är ute efter att spara pengar och hitta det billigaste bredband och tv-paketet, vill uppgradera ditt TV-paket för att få fler TV-kanaler eller vill se om du kan få snabbare bredband och liknande utbud till ett bättre pris så finns det några grundläggande frågor att ställa sig själv när du jämför TV-abonnemang.
Här går vi igenom frågorna, och ger tips på hur du snabbt hittar svaret:
Se vilket TV-abonnemang du kan ha på din adress!
1. Vilken TV-leverantör köper du dina tjänster från idag? Om du redan betalar för ett TV-abonnemang behöver du veta vilken leverantör du är kund hos. Dels för att möjliggöra prisjämförelsen mot vad du har idag, men även för att kunna säga upp din tjänst när du byter leverantör.
Även om alla inte vet vilken bredbandsleverantör man har så vet de flesta vilken TV-leverantör man har. Det framgår ofta av TV/-play-tjänsten eller av den hårdvara (TV-box) man eventuellt har.
Om du är osäker – kolla vem du betalar till på din faktura (e-faktura, pappersfaktura, Kivra eller autogiro på din internetbank).
Om du har en faktura till hands så finns oftast all information du behöver på den och du kan gå vidare och besvara fråga 2 till 4 i ett nafs!
2. Vilka kanaler ingår i ditt TV-abonnemang? Det enklaste är kanske att slå på din TV och kolla vilka kanaler du har. Om du inte har möjlighet att göra det så kan du ofta logga in med BankID på Mina sidor hos din TV-leverantör. Där framgår det mesta om ditt TV-paket.
3. Vad betalar du för bredband och TV idag? För att kunna jämföra ditt nuvarande TV-abonnemang med alternativen på din adress är det viktigt att du även kollar upp vad du betalar för TV och bredband idag. Även denna information går att hitta som inloggad på leverantörernas “Mina sidor”. Slå ihop kostnaden för bredband och TV-abonnemanget.
På Bredbandsval.se visas det som kallas “nykundserbjudanden”, vilket innebär att priserna enbart gäller nya kunder. När du vet vilken leverantör du har, vilka kanaler som ingår och vad du betalar kan du fokusera på övriga val – men först punkt 4 och 5!
4. Har du bindningstid på ditt TV-abonnemang? När du ändå har fakturan i handen, eller är inloggad på på “Mina sidor”, så behöver du kontrollera så att det inte finns någon bindningstid kvar på TV-abonnemanget, dvs. om du kan säga upp avtalet utan att behöva betala för abonnemanget.
Om bindningstiden löpt ut är du “fri att byta TV-abonnemang” och det enda du behöver tänka på är att leverantörerna oftast, precis som för bredband, tillämpar 1 månads uppsägningstid.
5. Vilka kanaler du vill kunna se? Om det är några kanaler i ditt TV-utbud som du inte tittar på idag, eller om du saknar något kan det vara bra att fundera igenom vad du vill att ditt “drömpaket” innehåller.
6. Vilka TV-abonnemang kan du ha? Nu över till vår paradgren – dina val. För att se vilka leverantörer av fiber-TV eller kabel-TV du kan du välja mellan på din adress räcker det med att söka och jämföra bredband och TV-abonnemang här.
Se bredband och tillgängliga TV-abonnemang på din adress!
När du fått svar på vilka TV-abonnemang och erbjudanden som finns på din adress återstår bara att jämföra bredband och TV-abonnemang.
7. Jämför bredband och TV-abonnemang Jämför din nuvarande kostnad för bredband + TV med de val som dyker upp i listan. Vilka erbjudanden täcker din behov avseende internethastighet och TV-utbud? Finns alla kanaler vill du kunna se? Vilket är det billigaste?
När du väl bestämt dig behöver du bara klicka på “beställ”. När du beställer bredband och TV-abonnemang på Bredbandsval.se skickar vi din beställning direkt till vald leverantör. Om du har TV-abonnemang sedan tidigare och inte ska flytta – tänk på att sätta startdatum så att det passar med eventuell uppsägningstid.
När beställningen är skickad hjälper vi dig även med uppsägningen av ditt tidigare abonnemang.